Alternative nieuws view voor INNOVO

Download het hoofdstuk over het PO

Leraren willen zich verder bekwamen in passend onderwijs

In april 2017 publiceerde de Inspectie van het onderwijs 'De Staat van het Onderwijs'. Uit hun onderzoek blijkt dat de afgelopen twee jaar veel leraren professionaliseringsactiviteiten hebben gevolgd gericht op de invoering van passend onderwijs . Bijvoorbeeld over handelingsgericht werken en omgaan met gedrags-, sociaal-emotionele of cognitieve problemen.

Toch zouden bijna alle leraren in het (speciaal) basisonderwijs zich nog steeds graag verder bekwamen in het geven van passend onderwijs.

Wil jij je ook verdiepen in passend onderwijs?
Onze cursus 'Passend onderwijs' wordt door leerkrachten gewaardeerd met een 7,8!

Feedback is een krachtig hulpmiddel

Feedback is een van de krachtigste hulpmiddelen bij succesvol lesgeven en leren (Hattie, 2009). In meer dan een kwart van de lessen maken leraren hier onvoldoende gebruik van (Inspectie van het Onderwijs, Staat van het Onderwijs, april 2017). Hier liggen kansen voor verdere kwaliteitsverbetering. 

"Expert-leraren zijn bedreven in het zien of een leerling de stof heeft begrepen en hoe diens vorderingen zijn. Ze zoeken en geven feedback die afgestemd is op het begrip van de leerling. Door naar de juiste informatie te kijken en goed te reageren, kunnen zij anticiperen op afnemende belangstelling, kunnen ze zien of de stof is begrepen en zijn ze in staat inzichten te ontwikkelen en te testen over het effect van hun lesgeven op al hun leerlingen."

John Hattie, Leren zichtbaar maken, Bazalt, 2013

Wil jij je verder verdiepen in feedback?
Al honderden leraren volgden onze e-learningcursus 'De leerkracht geeft feedback op leer- en ontwikkelingsprocessen' en gaven deze cursus gemiddeld een 8,3!

Mogen we filmen bij jou in de klas?

Eén van de redenen dat leerkrachten onze e-learningcursussen zo hoog waarderen zijn de lesvideo's die je in veel van onze cursussen vindt. Je observeert een leerkracht in de les en reflecteert aan de hand van de kijkwijzer ook op je eigen lessen.

Coaching door een ervaren onderwijsadviseur

Wij zijn altijd op zoek naar leerkrachten bij wie we een les mogen komen filmen. Onze onderwijsadviseur spreekt enkele weken voordat we de opnames komen maken het onderwerp van de cursus met je door.

Het gaat er niet om dat je een perfecte les draait. Juist waar ruimte is voor verbetering is interessant! Daarom krijg je ook een coachingsgesprek met de onderwijsadviseur waarin je de les nabespreekt.

Zo'n 2 weken na de lesopname filmen we een feedbackgesprek. De leerkracht krijgt tijdens dit gesprek feedback van een ervaren onderwijsadviseur over de gefilmde les. Deze video is een belangrijk onderdeel in onze e-learningcursussen over pedagogische en didactische vaardigheden. Uit het gesprek haal je niet alleen zelf veel tips. Je deelt de tips en jouw eigen ervaringen op deze manier ook met andere leerkrachten. 

Meer weten?
Ben je benieuwd of dit iets voor je is? Of heb je wellicht ideeën voor een interessante e-learningcursus die we volgens jou echt zouden moeten ontwikkelen?

Stuur een mail naar info@lerarenacademie.nl dan nemen we contact met je op!

Nieuw! Mindfulness in de klas

Na het volgen van onze nieuwe cursus 'Mindfulness in de klas' kun je:

  • Vertellen wat de positieve effecten zijn van mindfulness op jou en je leerlingen, het pedagogische klimaat en de leeropbrengsten.
  • Oefeningen op het gebied van bewustzijn, aandacht en compassie toepassen bij jezelf en je leerlingen.
  • Mindfulness integreren in je onderwijspraktijk (kleine aanpassingen van groots formaat!).
  • Onderzoeken hoe mindfulnessoefeningen in jouw lespraktijk kunnen bijdragen tot beter onderwijs.

Opbouw van de cursus

  • Oriëntatie op de praktijk: Bekijk een video en beantwoord vragen.
  • De feiten: Je krijgt achtergrondinformatie en verdieping bij het onderwerp mindfulness. Hierover krijg je vragen in de eindtoets. De theorie wordt afgewisseld met korte verwerkings- of reflectieopdrachten om je persoonlijke ontwikkeling te bevorderen.
  • Handvatten voor de praktijk: Je treft enkele hulpmiddelen aan die je kunt gebruiken bij het bevorderen van mindfulness bij jezelf en bij je leerlingen.
  • Eindtoets: De cursus eindigt met een toets om je kennis en vaardigheden met betrekking tot (het toepassen van) mindfulness te testen.
  • Eindopdracht: Je formuleert voor jezelf een plan waarin je uiteenzet hoe je de komende periode gaat werken aan het toepassen van mindfulness bij jezelf en bij je leerlingen.
0.00.00